Skolevegring

Villmarksterapi: En løsning for skolevegring

I løpet av våre mange år med villmarksterapi har vi arbeidet tett med ungdommer som lider av skolevegring, hvor de unngår skolen til fordel for å være hjemme. Skolevegring kan skyldes ulike faktorer, men vi ser to hovedårsaker som ofte spiller en rolle:

1. Sosiale utfordringer:

I ungdomstiden kan presset og kravene bli overveldende for noen. Dette kan være forårsaket av forskjellige situasjoner som sykdom (som kyssesyke eller kronisk utmattelsessyndrom), lengre fravær fra skolen på grunn av foreldres sykdom eller død, eller tilbakekomst til Norge etter å ha bodd i utlandet. Ungdommene reagerer ofte ved å trekke seg tilbake og isolere seg, og mange blir diagnostisert med angst eller depresjon. Disse diagnosene kan noen ganger bli en hvilepute som hindrer dem fra å ta nødvendige steg for å forbedre situasjonen.

2. Familierelaterte problemer:

Familier kan oppleve utfordringer som påvirker barna, og hvordan disse utfordringene blir håndtert er avgjørende. Ubearbeidede følelser etter samlivsbrudd, samlivsproblemer, dysfunksjonelle familiedynamikker, forskjellige oppdragelsesstiler blant foreldrene og uenigheter som ikke blir adressert, kan alle bidra til skolevegring. I noen tilfeller kan ungdommen oppleve manglende tillit og kommunikasjon i familien, og derfor holder de tilbake og unngår å uttrykke sine følelser.

Det er viktig å merke seg at det finnes mange flere årsaker til skolevegring, inkludert traumatiske opplevelser som overgrep eller mobbing. Uansett årsak er det vanlig å se manglende tillit og kommunikasjon i familien som et gjennomgående trekk.

Villmarksterapi har vist seg å være en effektiv tilnærming for å hjelpe ungdommer med skolevegring. Gjennom deltakelse i et villmarksterapi-program får ungdommene muligheten til å forlate sine vante omgivelser og lære sosiale ferdigheter gjennom samspill med andre ungdommer og trygge voksne. Naturen fungerer som en terapeutisk arena der tilbakemeldinger og interaksjoner kan skje naturlig.

Vi tar en systematisk tilnærming der vi legger vekt på å bygge tillit og kommunikasjon. Samtalene tilpasses ungdommene og gjennom dette skapes gradvis en trygg plattform for dem til å vende tilbake til samfunnet og skolen.

Etter deltakelse i villmarksterapi-programmet tilbyr vi også oppfølgings- og veiledningsprogrammer for å sikre at ungdommene opprettholder suksessen og fortsetter med sin personlige utvikling.

 

Wildscape