Hekta på teknologi.

Les hvorfor vi blir hekta og rådene for å redusere skjermtiden.

Norge er et av landene i verden som er fremst på teknologibruk. De fleste eier i dag en smarttelefon, i tillegg til netflix og andre strømmetjenester samt datamaskiner som er laget for å spille avanserte og veldig virkelighetstro spill. 

Vi skal her gi deg en praktisk guide til de forskjellige mediene, hvorfor de er avhengighetsskapende, ulemper med for mye bruk og ikke minst praktiske råd til hva man kan gjøre for å minske bruken hos ungdom og voksne. 

Er vi så forskjellig fra Steinaldermenneskene som levde i og av naturen?

Våre gener har endret seg med 0,0001 % på 10 000 år men å tenke seg en hverdag i dag uten teknologi er vanskelig om ikke umulig.  

Fordeler er at man lettere kan administrere livene sine for eksempel med å slippe å gå i banken i tillegg til at en del helse apper gjør at folk blir mer aktive. Man har også kontakt med andre via sosiale media. 

Ulempen spesielt for ungdom er at vi forholder oss til andre mennesker gjennom en skjerm og blir dårligere til ansikt til ansikt kommunikasjon. Mange unge blir rett og slett usikre på hvordan man skal forholde seg til andre mennesker og går glipp av viktig sosial læring (som at man ikke er usikker nok i ungdomstiden).  

Overdreven bruk kan og gjøre at man får lite kontakt med ungdommen noe som igjen kan føre til kommunikasjonsproblemer og konflikter. 

( fortsetter under bildet) 

Komsa, Alta

Teknologien som gjør oss hekta.

Noen av de mest verdifulle selskapene i verden i dag er teknologiselskaper og der er ikke uten grunn.  Google og Facebook troner på toppen.  

Her er noen av hovedfaktorene som gjør oss hekta: 

 

1. Usystematisk tilbakemelding. 

i 1971 gjorde Psykologen Michael Zeiler et kjent eksperiment med høner. Eksperimentet var å finne ut hvordan belønning påvirket adferden deres. Hønene hakket på en knapp og mat kom ut av en formaskin. I et av forsøkene fikk de mat hver gang de hakket på knappet i et annet fikk de mat bare av og til.  Man skulle tro at hønene ble demotivert når de ikke fikk mat hver gang med det motsatte skjedde! Hønene hakket som gale på knappen når de mottok mat i 50-70 prosent av tilfellene.  Dette er en kraftig effekt av sosiale medier. Hvor mange liker får jeg når jeg legger ut et innlegg?  

2. Vi mennesker er sosiale vesen. 

Sosiale media trigger derfor noe helt primitivt hos oss. Vi ønsker å være en del av en gruppe. Blir vi ekskludert er det veldig krenkende og sårbart. Det å sammenligne oss med andre er også noe vi gjør for å oppnå selvtillit. Usikkerhet og bekreftelse er og en viktig faktor da de fleste er usikker på hva andre synes om oss. Denne bekreftelsen tror mange unge de får gjennom sosiale media. Men denne tilbakemeldingen sier ingenting om indre kvaliteter. 

Frykt for negative tilbakemeldinger er også stor og derfor strekker vi oss ekstra langt for å få gode innlegg, bilder, vinkler osv... Noen bruker timer på å få til de perfekte før de legger ut et innlegg. 

 

Facebook: 

Facebook sin popularitet eksploderte etter de innførte liker knapp og i senere tid følelser rundt innleggene. Hvor mange liker man får hver gang, samt at man ser hva venner liker, reagerer på og legger ut gjør facebook populært. 

Instagram: 

Har også liker knapp og her er den sosiale feedback delen i form av bilder enda større enn på facebook. 

Snapchat: 

Er nok mest populært blant ungdom i Norge og her er mange hekta. Det er flere faktorer som utgjør dette. 

1. Alle bruker det. 

2. Det er uhøflig å ikke svare 

3. Man blir belønnet jo mer man er der og større aktivitet man har. 

4. Streaks – sender man bilder til en hver dag så får man ekstra belønning. Er man da borte fra Snapchat så blir man «straffet» ved å miste streaken. 

Les artikkelen « slukt av snapchat»

Det er ok å bruke sosiale media men da er en fin tommelfingerregel å bruke like mye tid i ekte samtaler som man bruker på skjermen i løpet av en uke. 

Netflix og andre streamingtjenester. 

«Cliffhangere» og lengde på episoder gjør oss hekta. 

Vi blir oppfordret til å se flere og flere episoder, og på et punkt i episoden vi ser så kommer det en ide om hva man skal løse eller hva vi får svar på i neste episode. Vi blir derfor fristet til å se neste episode for å finne ut av dette. Slik ser vi mer serier og tiden da en film varte i 1,5 timer er snart over 

(gjelder alle strømmetjenester som HBO og Viasat også) 

Referanse: 

Irresistible: The Rise of Addictive Technology and the Business of Keeping Us Hooked  by Adam Alter  (Author)

Les mer under bildet og få tips for å redusere skjermtiden) 

norskmestring5.jpg

 

Tips til å redusere skjermtiden: 

1. Installer apper på mobiltelefon og brett som måler hvor mye man bruker den: 

For Android: «quality time» eller lignende. For iPhone: Moments

2. Datatid:

Et effektivt middel er installere program på ruteren som styrer hvor lenge man kan være på nettet. Slå den av til faste tidspunkt. Hør med din leverandør om dette eller installer en slik ding: https://www.elkjop.no/product/data/smarte-hjem/DISNCIRCLE/circle-with-disney

3. Prat med ungdommen om fordeler/ ulemper med å bruke så mye tid på skjerm. 

4. Utvis foreldreansvar

Dersom ungdommen ikke klarer  å gjøre andre ting selv som å være med venner eller gjøre kreative ting som ikke om handler teknologi: tegne, male, synge, danse, spille eller whatever så må de voksne ta ansvar å sette grenser. 

 

" visste du at teknologi gjør at vi sover dårligere? Det anbefales å ikke se på en skjerm den siste timen før man legger seg»