Hvordan kan unge lære seg å takle tilbakemeldinger?

Hvordan håndtere tilbakemeldinger

 «før du forteller meg hvordan jeg skal gjøre det bedre, før du legger fram dine store planer for å forandre, fix og forbedre meg, før du lærer meg hvordan jeg skal ta meg sammen så jeg kan skinne og bli suksessfull vit dette: Jeg har hørt det før.

Jeg har blitt gradert, vurdert og rangert. Coachet, screenet og scoret. Jeg har blitt valgt ut først, valgt ut sist og ikke blitt valgt i det hele tatt. Og det var bare i barnehagen»  

Dette er introen til boken «thanks for the feedback» av Douglas Stone and Sheila Heen.

Ungdom er redd for å bli evaluert

Vi svømmer i tilbakemeldinger og mange ungdommer føler at det å endre på noe er det samme som å bli vurdert og evaluert. Ikke rart noen stikker hodet i sanden hver gang en voksen skal prøve å hjelpe.

 Samtidig kan tilbakemeldinger gjøre at vi lærer noe nytt om oss selv og oppdage nye sider ved oss selv.

Gleden av å lære

Når vi ser tilbakemeldingen komme så har man lyst å rømme bort. Å nei! tenker mange unge.

Å gjemme seg og stikke hodet i sanden eller trekke seg helt tilbake vil gjøre at vi kan gå glipp av verdifulle råd og innsikter. Så tilbakemelding er godt for oss. Akkurat som fysisk aktivitet og er godt for vår fysiske helse.

Men likevel føles det vondt. Fordi innimellom ønsket om å lære å utvikle oss og få det bedre, vokse og gro, så ønsker man å bli elsket og akseptert akkurat sånn som man er.

Å bli veiledet og få tilbakemeldinger er i vakuumet mellom disse to behovene.

Det er mye man kan gjøre for å få mindre angst rundt en tilbakemelding, og samtidig lære, til tross for sin egen frykt og angst rundt dette.

 

Fordeler med å takle tilbakemeldinger på en god måte.

Fordelene Er at man kan lære og ta nye, gode veivalg for seg selv. Det betyr ikke at man skal ta imot alle råd men noen råd vil alltid lede deg videre.  Klarer man å bli bevisst sine emosjonelle og følelsesmessige triggere så gjør det at man blir i stand til å høre hva den andre personen sier samt at man blir åpen for nye måter å se seg selv på.

Forskning viser det: vi får bedre forhold til andre mennesker, vi blir mer sikker, og vi lærer noe som igjen føler til mestring og godfølelse.

Derfor jobber vi aktivt med det i våre villmarksterapi-programmer.

 

Det er tre former for tilbakemeldinger.

1.       verdsettelse

(feedback som motiverer og oppmuntrer deg og er ment som det)

 

2.       Coaching/veiledning

Hjelper å øke kunnskapen, ferdigheter, kapasitet, vekst og skaper følelser i en relasjon.

 

3.       Evaluering

Forteller deg hvor du står i forhold til forventninger og forteller hvordan man ligger an i forhold til en avgjørelse.

 

Hvordan kan man lære å takle dette ?

I våre programmer jobber vi kontinuerlig for at våre deltagere skal ha suksess i å ta imot tilbakemeldinger og lære å gå fra et «fiksert tankesett» til et tankesett som er mer åpent og motivert for læring og vekst. Et fiksert tankesett har ofte utsagn som: «sånn er jeg og sånn kommer jeg til å være resten av livet!

 

Vi prøver å komme oss fra en identitet som sier: «jeg er håpløs og kommer alltid til å bli det» til en holdning og identitet som ser en utfordring som en mulighet og tilbakemelding som nyttig informasjon for læring.

Og til sist. For at man skal få det bedre så må man i en periode føle seg litt verre. Man blir støl når man starter å trene, Men deretter vil man få det bedre så snart man har øvd/trent over tid.

Slik er vår erfaring med mange av våre villmarksterapiprogram deltagere også. Det er krevende å være med – men man lærer av det og vokser. Slik at man får det bedre. Om man åpner opp for det.  

 

Norsk Mestring